Dzikie Micheliny

Czas pozostały do kolejnej wyprawy w Sudety kurczył się nieubłaganie. Ponieważ od jakiegoś czasu było wiadomo, że plan z masywem Śnieżnika będzie bardzo ambitny postanowiłem zadbać o swoje bezpieczeństwo i zdrowie psychiczne inwestując resztki kasy w konkretne gumy.

Z racji tego, że wyprawa zaplanowana była na początek jesieni potrzebowałem czegoś konkretnego z dobrym górskim bieżnikiem, czegoś co nie boi się również mokrych warunków. Na moich wyścigowych Ikonach mógłbym jechać w góry tylko pod warunkiem, że będzie totalnie sucho bo mokre skały i korzenie na tych oponach to może być harakiri.

Swoje poszukiwania zacząłem od przejrzenia ofert Schawalbe, Continental i Michelin dla zastosowań typowego enduro. Dwuwarstwowe opony do DH/FR odpuściłem głównie ze względu na zabójczą wagę. Szukałem opon na których również dawało się jechać również w górę. 

Po dwóch dniach dumania wymyśliłem, że chcę spróbować gum od francuskiego Michelina. Padło na zestaw Wild Grip'r 2.35 + Wild Rock,r 2.4 w wersjach Advanced/Reinforced.

Ta pierwsza z racji lepszej przyczepności poszła na przednie koło, a szerszy Rock'r z trudem ale wleciał na tylny trójkąt. Dlaczego z trudem? Ano dlatego, że jego balon 60mm wraz z potężnymi klockami bocznymi ledwo zmieścił się w ramie.

michelin wild gripr rockr

Pierwsze wrażenia z jazdy były bardzo pozytywne. Spodziewałem się jakiegoś gigantycznego oporu na twardym podłożu, a w rzeczywistości byłem w stanie na płaskim asfalcie utrzymywać prędkość w okolicach 25 km/h. Czyli dojazdówki asfaltowo-szutrowe są już moje :) Dalsze testy w piaszczysto-liściastych warunkach KPNu również wypadły obiecująco. Duży balon opon bardzo pewnie wgryzał się również w luźne podłoża. Prawdziwy test opony przejdą jednak w zapowiadanych Sudetach środkowych...

michelin wild gripr rockr

Aktualizacja 08.09.2014

Byłem, przeżyłem, wróciłem! A więc po kolei... Opon tych do crosscoutrowych Maxxisów nie ma co w ogóle porównywać. Pod względem trakcji i precyzji to jest po prostu PRZEPAŚĆ!

Sposób w jaki Micheliny wgryzają się w podłoże jest dla mnie po prostu niesamowity. Niezależnie czy było sucho czy non stop padało opona praktycznie dawała takie same odczucie potężnej trakcji przy zjazdach. Przez trzy dni orki w górach chyba ani razu nie doświadczyłem uślizgu przedniego koła. Tył natomiast momentami zamiatał ale odbywało się to w bardzo przewidywalny i dający się wyczuć sposób. Zwłaszcza szybkie sekcje rychlebskiego Superflowa przejechane w ulewie były porządnym testem, który również Michałki zdały celująco. 

mwild 04

mwild 05

Jedyny problem technicznym z jakim się spotkałem to tarcie tylnej opony o podkowę tylnego trójkąta. W efekcie musiałem przycinać trochę boczne klocki, aby wszystko szło w miarę płynnie. Rock'r 2.4 ma rozmiar ETRTO 60 mm, więc należy to wziąć pod uwagę przy dobieraniu rozmiaru opon. Nie każdy trójkąt pomieści taki balon.

Opony w wersji Advanced z mieszanką Gum-X wydają się być również bardzo trwałe, bo po przejechaniu ponad 100 km sudeckich szlaków ledwie straciły fabryczne włoski. Klocki bieżnika wyglądają praktycznie jak nowe. Zero poważnych ubytków.

Aktualizacja 13.09.2015 - nowa rozmiarówka

Dobre wrażenie jakie na mnie zrobiły francuskie gumy spowodowało chęć utrzymania dłuższej znajomości z nimi. Zmieniając platformę na 29 cali zdecydowałem się więc na zakup podobnego zestawu górskiego: Grip'r + Rock'r. Różnica w stosunku do zestawu dla małego koła to w tym przypadku identyczny rozmiar przedniej i tylnej gumy wyszoszący teraz  2.35 cala. Obie gumki nadal są w topowej, wzmocnionej wersji Advanced Reinforced z twardszą mieszanką Gum-X. Tylny Rock'r jest już z nowszym (podobno poprawionym) bieżnikiem. 

michelin wild gripr rockr 29

Gumy podobnie jak te mniejsze są bardzo solidnie wykonane. Niestety ich waga w związku z dodatkowymi trzema calami poszła w górę i przekroczyła magiczną barierę jednego kilograma na sztukę. Na szczęście nowe koła będą relatywnie lekkie co powinno zrównoważyć całkowitą wagę masy rotujacej. Przez chwilę zastanawiałem się po co mi takie ciężkie opony ale doszedłem do wniosku, że wolę mieć solidną gumę na której mogę polegać na szlaku. Święty spokój zawsze w cenie! Producent deklaruje wagę gum następująco:

  • Michelin Wild Grip'r Advanced Reinforced 29x2.35 (Gum-X) - 1130g (realnie 1127g)
  • Michelin Wild Rock'r 2 Advanced Reinforced 29x2.35 (Gum-X) - 1150g (realnie 1162g)

Aktualizacja 30.04.2016 - atak przez rozpoznanie

Tydzień temu udało mi się w końcu przetestować nowy set opon w ciężych warunkach. Będąc weekendowo w Beskidzie Śląskim miałem aż nadto wiele okazji aby przekonać się gdzie leży limit przyczepności zamontowanych w Mecie francuzików. Zgłębiając kres ich możliwości oczywiście kilka razy przegiąłem co skończyło się nieplanowanym i nagłym opuszczeniem trasy :)

Akurat w tamtych warunkach (lało!) mieszanka Gum-X może nie była optymalnym wyborem ale ogólnie dawała radę. Na pewno mogę stwierdzić, że w porównaniu do wersji 26" wzrost przyczepności jest więcej niż "spory" i to jest jedna z niezaprzeczalnych zalet najnerów.

Lekkim zaskoczeniem była też nowsza wersja Rock'r 2, która mam wrażenie, że jest znacznie szybsza niż pierwotna wersja tego modelu. Gdyby nie masa gum, która trochę dawała w kość na długich podjazdach to uznałbym te gumy jako niemal idealne do targania po górach.

Podobnie jak w przypadku mniejszego setu stopień zużycia opon jest jak na razie stosunkowo niewielki. Odporność na uszkodzenia mechaniczne jak na 1-ply imponują. Bez zająknięcia wciągały ostre kamcory góry Żar.

michelin wild rockr gripr 29er

Click me

4 komentarzy

  • Link do komentarza m0d 2015/01/06 10:10 napisane przez m0d

    Możesz podpowiedzieć gdzie zakupiłeś te Micheliny? W Polsce to bardzo mało popularne opony, zwłaszcza bardziej "wypasionych" wersji brak w ofercie sklepów...

  • Link do komentarza ishi 2015/01/06 16:33 napisane przez ishi

    Z Grip'r nie miałem problemów. Kupiłem je zdaje się w http://www.cyklomania.pl.

    Rock'ra w sklepie http://www.hibike.de ale pamiętam, że były też dostępne na niemieckim ebaju

  • Link do komentarza m0d 2015/01/11 08:27 napisane przez m0d

    Dzięki za info o sklepach ;)
    A jak z realną wagą i wymiarami tych gum? Rozumiem, że Rock'r ma te 60mm (razem z klockami?), a Grip'r?

  • Link do komentarza ishi 2015/01/11 10:39 napisane przez ishi

    Realna waga w tej wersji co moje:

    Grip'r 2,35 - 970g
    Rock'r 2,4 - 880g

    Szerokości na obręczy 25mm:

    Grip'r 2,35 ~59mm
    Rock'r 2,4 ~62mm

Skomentuj